Karolina Lassbo: Politikerna måste våga skriva mer om andra saker än politik!

2006 utsåg både Computer Sweden och Plaza Kvinna hennes blogg Glamourprinsessan till årets blogg. Sedan dess har hon blivit färdig jurist och bland annat bevakat amerikanska presidentvalet för Newsmill. Makthavare.se frågar ut [[Karolina Lassbo]] om Europaparlamentsvalet.

Om lite mindre än en månad är det val till Europaparlamentet. Om man jämför med i höstas, när presidentvalet i USA var i gång, så märktes det verkligen av överallt även i Sverige även om vi inte kunde påverka resultatet i valet. Intrycket för många just nu är att det inte alls märks något i Sverige att vi faktiskt är inne i en valrörelse. Är vi mer intresserade av ett amerikanskt val än till vårt egna europeiska parlament?
- Ja, tyvärr är det så. Jag kan egentligen bara utgå från mig själv, men jag tror att ett presidentval i USA känns så mycket häftigare, större och mäktigare än ett parlamentsval till vår egen union, som framstår som ganska trist och ohäftigt i jämförelse. EU-parlamentarikerna syns inte heller så mycket i svensk media om man jämför med våra svenska politiker eller stormakternas presidenter, och jag tror tyvärr också att så länge medierna inte lyfter fram våra EU-parlamentariker på samma sätt som de gör med svenska riksdagspolitker så kommer folkets intresse för EU att vara oerhört svalt.
 
Du bloggade ju för Newsmill under den amerikanska presidentvalet. De svenska partierna försöker ju alla på ett eller annat sätt att Obamafiera sin valkampanj genom olika sociala medier och bloggar. Hur tror du det kommer fungera?
- Jag tror att politikerna måste gå utanför sina egna forum, d.v.s. sin egen hemsida eller sin egen blogg för att lyckas med marknadsföring via internet. Att annonsera på andras bloggar, Facebook och anda interaktiva webbplatser är det som gäller för att synas och höras på internet. Att nå ut med sitt budskap och maknadsföra sig via sin egen blogg fungerar tyvärr bara om bloggen har väldigt hög trafik, och det har ju oftast inte de politiska bloggarna.
 
För någon månad sedan granskade Dagens Nyheter ett antal riksdagsledamöters bloggar och konstaterade att människor i väldigt liten utsträckning kommenterade de politiska bloggarna. Väldigt få når ut till en större mängd läsare. Sedan kan man förstås diskutera om en succé kan mätas i antal läsare eller de rätta läsarna. Du har ju själv en lång erfarenhet av bloggande, vilka tips skulle du vilja ge till politikerna?
- Jag tror mer på att försöka nå en stor mängd läsare i form av allmänhet som kan komma att påverkas av ens åsikter än en liten skara som kanske i och för sig kan anses vara ”rätt” läsare. Det politikerna måste göra för att lyckas få upp trafiken till sina bloggar är att inte skriva så förbannat stelt, tråkigt och politiskt korrekt. Att endast pumpa ut en massa politiska åsikter fungerar nog enbart inför de läsare som själva är politiker. De måste våga skriva mer om andra saker än politik, bjuda mer på sig själva, skriva mer om sitt privatliv, lägga in fler bilder, släppa loss och visa upp mer humor, självdistans och känslor. Ingen orkar läsa en steril och torr blogg om politik där avsändaren är en personlighet som inte ens verkar vara intressant.
 
Finns det något som du tycker att de svenska partierna borde använda sig mer av, baserat på vad du såg i den amerikanska valrörelsen?
- Det viktigaste är nog att försöka utnyttja så många kanaler som möjligt, d.v.s. både blogga, uppdatera hemsidan med nyheter, twittra, spela in filmklipp och lägga ut på Youtube, annonsera i sociala medier etc. Det räcker definitivt inte med att skriva ett långt och halvtrist blogginlägg en gång i veckan. Ska man lyckas nå fram till väljarna på internet så gäller det att lägga i högsta växel och vara väldigt flitig med uppdaterinar, i alla webbkanaler samtidigt.
 
Vilken fråga tycker du själv är den mest intressanta EU-frågan just nu?
- Alla frågor som rör den digitala världen och internet tycker jag är intressanta. Dessa frågor är ju verkligen specifika för vår tidsålder och internet lär ju knappast försvinna eller bli utkonkurrerat i första taget. Fildelning, interneträttsliga ansvarsfrågor och användaridentifiering, det är nog bara början på början av alla politiska frågor och beslut som kommer röra internet och digitalisering i framtiden. Annars tycker jag miljöfrågor och allt som rör vår natur och livsmedel är det som är allra viktigast.

Karolina Lassbos blogg kan du läsa på http://karolinalassbo.blogspot.com

Kommentera