Bara hälften av svenskarna känner till EU-valet

Trots intensiv bevakning i medierna har nästan hälften av svenskarna missat att det är val till Europaparlamentet den 7 juni. Sämst kunskaper har de yngre. Det visar en färsk undersökning från Makthavare/Synovate.

tabellBara 55 procent av väljarna känner till att det är EU-val om mindre än en månad enligt Makthavare/Synovates nya mätning. Bland väljare under 46 år är det mindre än hälften – 47 procent.

Det är alarmerande siffror anser Synovates opinionsanalytiker [[Nicklas Källebring]].
– Att fyra av tio svenska väljare inte känner till EU-valet när det bara är tre veckor kvar är anmärkningsvärt, säger han.

När Synovate första gången ställde frågan, i början av april, var det så lite som 17 procent av väljarna som kände till att EU-valet närmade sig.  Siffran har alltså kraftigt förbättrats, men Nicklas Källebring anser att den ändå är dramatiskt låg.
– Det är ett underbetyg för både partier och medier. Alla har en uppförsbacke framför sig nu, säger han.

Risken för ännu ett EU-fiasko är överhängande. 2004 gick bara 37,9 procent och röstade.
– Allt pekar på att det blir lika lågt valdeltagande som förra gången, troligen ännu lägre. Röstandet har sjunkit för varje EU-val, säger Nicklas Källebring.

Liksom tidigare mätningar visar denna att äldre väljare är bättre informerade än yngre om just EU-val. Centerpartiets och kd:s väljare har högst kännedom, bland socialdemokratiska väljare är siffran 53 procent.
– Vi har en lågt mobilserad opposition med interna problem, det är bland annat det vi ser, kommenterar Niklas Källebring.

Kunskapsläget har en tydlig klassprofil. Ju högre utbildning och inkomst, desto bättre koll på EU-parlamentsvalet. Bland LO-anslutna väljare känner 48 procent till det, mot 63 procent av SACO-anslutna.

Men bilden är inte entydig. Offenliganställda känner till [[EU-valet]] i betydligt högre grad än privat anställda.
– De arbetar i politiskt styrda verksamheter, det är möjligt att de får mer information. Vi vet inte riktigt vad den här skillnaden beror på, säger Nicklas Källebring.

Frågan är förstås hur det har varit möjligt för så många att ducka under bombaremanget av EU-information från medierna som presenterar nya guider, granskningar och analyser varje dag. En möjlig förklaring kan vara att lokala och regionala medier inte har gjort lika intensiva satsnngar som riksmedierna -än så länge.

Svenskarnas deltagande i EU-parlamentsvalet ligger en bra bit under genomsnittet för EU. Högst valdeltagande har Belgien och Luxemburg med cirka 90 procent.

Comments

  1. Greber says:

    Det är väl inte så konstigt att valdeltagandet är lågt i Sverige.

    De flesta svenskar är inte dugg intresserade av vad som händer utanför vårt eget land,utan vi bara nickar och håller med i allt.

    Sen de som har lite intresse känner sig nog helt överkörda av de etablerade partierna och tror att deras röst inte spelar någon roll.

    Men vi är väldigt duktiga på att klaga över missförhållanden när vi håller i fredagsgroggen och vi kan spotta på de som redan ligger eller har det svårt.

    Men att använda den lilla ”makt” vi faktiskt kan använda oss av det kan vi inte verkligen inte.

    Hoppas på att de som inte röstar i EU-valet fortsätter att hålla tyst och låter piskan vina över deras huvuden..

  2. ”Intensiv mediabevakning”-det skulle jag inte vilja påstå. Jag och en vän diskuterade det häromdagen. En person som ändå anser sig hyfsat välinsatt och dessutom intresserad av politik och ändå visste han inte färrän nyligen när valet ägde rum. Dessutom känns det inte som att partierna har gjort mycket för att synas. Först denna vecka börjar det dyka upp fåtal affischer på kandidater.

Kommentera