Moderat kampanjfilm utmanas och kritiseras

I går presenterade [[moderaterna]] den kampanjfilm som man hoppas ska få väljarna rösta på m i EU-valet. Men mest spinn fick nog YouTube-klippet där [[Gunnar Hökmark]] blir imiterad och visar upp en självironisk sida.

Den officiella m-filmen bjuder på ett montage av klipp som visar hur Sverige på olika sätt gör intryck i Europa och världen. En speaker som låter ganska lik, men sannolikt inte är, [[Fredrik Reinfeldt]] menar att ”nu kan vi påverka mer än någonsin i ett samarbete som aldrig varit viktigare”:

I filmen med Gunnar Hökmark imiterar tre personer – däribland [[Sven Otto Littorin]] – skickligt den förres dialekt, uttryckssätt och gester. Budskapet är att ”originalet är alltid bättre än kopian”:

Även [[junilistan]] har presenterat sin valfilm, som än så länge bara verkar gå att se på Dagens Media. Filmen tar upp exempel på saker som svenska väljare, via avgifter till EU, betalat för; skidbackar på Bornholm och om ett porslinsfår ska vara en leksak eller prydnadssak.

De  rödgröna framhärdar dock i sitt motstånd mot politiska reklamfilmer, och deras partisekreterare skriver i Svenska Dagbladet att sådana inför det amerikanska presidentvalet ”dominerades av smutskastning”. De tror att risken för en liknande utveckling i Sverige är stor nu när de borgerliga partierna börjar använda sig av tv-reklam.

Reaktionerna på de valfilmer som hittills visats upp har varit blandade, men påfallande ofta negativa. Till Expressen säger [[Bo Albertsson]], vd på pr-byrån [[Hill & Knowlton]], att ingen av dem han sett lyckas övertyga honom att rösta. Albertsson säger att det är budskapet varför han ska rösta som är viktigt; att det är viktigt som individ att ta ansvar och rösta.

Och i Dagens Media ogillar [[Paul Ronge]], pr-konsult på [[Ronge Kommunikation]], partiernas kampanjfilmer. Han menar bland annat att [[kristdemokraterna]] inte riktigt verkar våga lita på [[Ella Bohlin]] eftersom [[Göran Hägglund]] i kd-filmen kommer  in ”och nästan lägger en faderlig arm kring hennes axlar”.

Comments

  1. Det är Fredrik som är voiceover i filmen. mvh Pär Henriksson, kommunikationschef moderaterna

  2. Pär, det var som tusan! Där ser man. Din chef låter lite annorlunda i filmen jämfört med hur han brukar låta. Är det månne amatörteaterskådisen som gör sig påmind?

Trackbacks

  1. [...] Otto Littorin imitera Gunnar Hökmark på efterfester är moderaternas nya reklamfilm hysteriskt rolig. Frågan är bara om allmänheten fattar budskapet. Flipp eller flopp, vad säger [...]

Kommentera