Månhuset, Hökmark och ekarna

Egentligen hade jag tänkt att uppmärksamma de snälla själar som följer mig här i exilen på en intressant post som docenten i statsvetenskap Henrik Oscarsson skrev för några dagar sedan om det negativa kampanjandets effekter på valdeltagandet. Nu när vi är i en valrörelse som mest av allt tycks handla om hur många som ska pallra sig till vallokalerna eller inte. Men solen sken så förbaskat fint, och lärkträdens ljusa nya barr måste jämföras med ekarnas utslagna löv och så skulle en tramporgel hämtas i Tenhult och en i Högsby. Och efter det planterade jag om tomaterna, om jag inte minns fel. Alla dessa aktiviteter skedde långt från storpolitikens boningar. När jag tittade mig omkring såg jag mest skog och röda hus med vita knutar.

Ett rött hus med vita knutar kan ibland skapa mer entusiasm och engagemang än granittrappor, marmorpelare och stenblocksfasader, vilket illustreras väl av hur många maktmänniskor konstnären [[Mikael Genberg]] fått med sig på idén att bygga ett sånt rött hus på månen. I vintras kartlade jag hans resa och mer om alla dessa röda-stugor-entusiaster går också att läsa här på makthavare.se.  Nu har dessutom [[Pär Nuder]] blivit ordförande för månhusets alla vänner och i dagarna sattes en liten röd stuga upp på Globen.  Och här i mitt röda hus behöver rabatten rensas och medan jag gör det ska jag fundera på om Hökmark-filmen är ett exempel på positivt kampanjande, negativt kampanjande, något som var tänkt att bli positivt men som blev negativt eller bara något som var tänkt att vara kul och faktiskt blev det också.

Comments

  1. Saliga äro de som omplanterar sina tomatplantor och inte fäster större vikt vid konstiga konstnärer som likt gycklare och charlataner bedrar en massa makthavare att köpa faluröda stugor med vita knutar på månen eller andra komiskt kosmiska ställen där inga stugor kan bebos i brist på luft, vatten och annat livsviktigt. Men Pär Nuder kanske trivs där?

  2. Först ett stort tack för den avslöjande artikeln om ”Elitens vänskapsband” i Fokus 4/2009!
    Den finns till och med i en länk på Månhusets Vänners webbsida (dock utan bilder). Det säger något om webmasterns IQ-kvot. De måste ha tyckt att även dålig reklam är bra. Som tack klistrar jag in min text till min snarlika insändare nyligen i VLT.

    Genberg erbjuder ”en skamlös marknadsföring”

    Svar till Erik Jonuks (VLT 8/6) Detta är en förbättrad originaltext som förkortades något i VLT 13/6.

    Erik Jonuks visar stor okunskap om Sveriges rymdforskning som ex. satelliter och sonderna: Viking, Tele-X, Freja, Odin, SMART-1, m.fl. Lika okunniga är tydligen Genberg och hans lärjungar i ”Månhusets Vänner”. De saknar helt kunskap om att Sverige redan är en högt respekterad rymdforsknings-nation.

    Redan år 2007 sa Genberg på en konferens för småföretagare i Örebro: ”Månen är vår främsta affischtavla”, och ”Det vi gör är att erbjuda en skamlös marknadsföring”. Skamlös är hela hans projekt som han kallar konst genom att låta sätta upp två stugor på ”månkullar” vid infarten till Västerås för att göra reklam för hans rent kommersiella månstuge-projekt. Guskelov ska dessa förfulande obegripligheter snart försvinna. Jag är bedrövad över att vandaler har satt stopp för dessa erbarmliga konstruktioner men glad att något mera inbjudande vackert kan etableras där. Jag är lika förbannad som antagligen Genberg över att Jantelagen tycks bestämma över vår frihet att göra som vi vill.

    Genbergs ”konst” består i att prata sig fram och tigga pengar från företag som ska bekosta hans idé att marknadsföra dessa företag genom en låtsas-stuga på månen. Allt detta avslöjas på 12 sidor i tidskriften Fokus nr. 4-2009. Läs det! alla godtrogna Genberg-disciplar.
    På Jonuks fråga (i en kort debatt i Radio Västmanland 9/6) om jag inte idiotförklarar samtliga framstående politiker och företagare i Månhusets Vänner är mitt svar: ja, det gör jag, eller rättare sagt: de är lurade av Genbergs smått-religiösa budskap: Ett hus på månen för att förbättra jorden!”

    Jonuks och månstugan-entusiasterna vill använda en USA-tillverkat mjuklandare som redan fanns på 1960-talet och sätta en friggebod-liknande konstruktion på månen där antagligen en kamera ska visa sponsorernas logon. De måste ju visas upp på något sätt.
    Jag anser att alla rymdsonder och Rymdbolagets resurser ska användas för att utforska rymden, månen, Mars mm. Det är deras mandat. Och absolut inte att främja en enskild entrepenör med endast kommersiella intressen. Sven Grahn på Rymdbolaget spelar ett högt spel med att blokkera andras forskningsuppdrag och prioritera fullständigt värdelösa låtsas-stugor på månen. Vem är bakåtsträvare? Vem framåtsträvare? Jonuks eller jag?

    Christiaan Vos. fd. guide på Åkesta-observatoriet, medlem i Västerås Astronomi och Rymdforsknings Förening VARF, hedersordförande för Human-Etiska Föreningen HEF, medlem sedan snart 20 år i Vetenskap och Folkbildning VoF.

Kommentera