Årets varumärke i Almedalen 2009

[UPPDATERAD) För andra året i rad delar Hill & Knowlton ut priset Årets varumärke  i Almedalen. Årets vinnare är....

Juryn till Årets varumärke 2009  består av [[Johan Hakelius]] krönikör på Aftonbladet, [[Maria Rankka]] VD på Timbro,[[Magnus Ljungquist]], vd för Inre Kabinettet och redaktör för självaste  Makthavare.se,  samt [[Francisca Herodes]], chef för Public Affairs på Hill & Knowlton.

Finalisterna var

• Electrolux
• Fores
• Polisen
• Resumé
• Rättvisemärkt

Timmen inleds med ett samtal juryn emellan. Francisca Herodes frågar de övriga om pengar spelar någon roll för ett varumärkes genomslag under Almedalsveckanl? Talang och engagemang slår pengar, säger Maria Rankka.

Magnus Ljungquist tycker att Almedalsveckan kännetecknas av att det finns några aktörer som spenderar väldigt mycket pengar men som ändå inte slår i genom. De kanske anordnar dyra arrangemang men när besökarna går därifrån vet de inte vem som var avsändare. I Almedalen är det smartast som vinner.

Det gäller att använda sig av sina kärnvärnen. Man ska ägna sig åt något som man pysslar med i vanliga fall. Man ska veta innan man kommer till Almedalen vad man är bra på, säger Johan Hakelius.

Maria Rankka berättar om hur hon inte  förstår Villaägarnas Almedalsindex. Hade det varit en liten oetablerad organisation så hade det varit okej,  men nu undrar hon bara vad Villaägarna vill ha sagt med ett index där där man kan köpa och sälja opinionsbildare.

Det är många ganska stora organisationer och aktörer som uppenbarligen är rätt osäkra på vilka de är, säger Johan Hakelius.

Magnus  Ljungquist reflekterar kring hur den vänstra fickan på kavajen lutar kraftigt åt vänster efter Almedalsveckan efter allt minglande. Magnus tips för att behålla sitt nätverk är att kontakta de människor du träffat innan nästa års Almedalsveckan. Bli bättre på att vårda dina kontakter helt enkelt. Johan Hakelius bryter in och säger att man också träffar många människor man helst hade undvikit. Ta deras visitkort och lägg dem i den högra fickan. När du sedan träffar nästa person som du hade kunnat varit utan- ge dem ett visitkort från den högra fickan.

Över till de nominerade!

[[Erik  Zsiga]] och [[Mattias Rådström]] från Elektrolux har under hela veckan gått runt med en varsin dammsugare på axeln. De har använt sig av en gökungestrategi där de utnyttjat andras arrangemang för att skapa uppmärksamhet och delat ut en dammsugare per dag till en viktig opinionsbildare, samt även lekt med den klassiska dammsugarförsäljartekniken. Kritiken från juryn är att man ser att det är något roligt på gång, men man vet inte exakt  vad det är. Och lite oklart vem som är avsändare.

Fores har varit extremt snabba på att anpassa sin verksamhet kring vad som sker i världen, exempelvis genom att få hit Pirate Bayköparen till Almedalen. Fores präglas av en flexiblitet som är imponerande , de uppfattar snabbt nya trender vilket är oerhört viktigt här nere. Svagheten i varumärket Fores är att människor utanför Fores inte riktigt vet vad tankesmedjan  står för. Det är också ett varumärke som är enormt personbundet.

Polisen är nominerade framförallt för att de har varit i Almedalen och gjort ett bra jobb med det jobb de faktiskt har. De har varit poliser helt enkelt. De har varit trevliga, och gjort en varumärkesresa då många kanske har bilden av att poliser generellt beter sig otrevligt.

Resumé har  varje dag under veckan gett ut en papperstidning. Resumé gör sin tidning och de gör det bra. Det har också gått att få tag på Resumé den här veckan till skillnad från alla andra tidningar. Resumé har gjort det smarta valet att kommunicera med de som är på plats. Det är därför man är på Almedalsveckan.

Rättvisemärkt har under veckan tryckt t-shirts, ett enkelt och klassiskt grepp. Budskapet är tydligt, på t-shirtarna står det ”Jag är XXXX och väljer Rättvisemärkt”. På Magnus Ljungquists t-shirt står det till exempel Jag är makthavare (.se) och väljer Rättvisemärkt, på [[Lennart Koiskinen]]s tröja står det Jag är biskop och väljer Rättvisemärkt. Man har satt sitt märke på kända Almedalsprofiler.

Och vinnaren är….

Årets varumärke i Almedalen 2009 är Rättvisemärkt som enligt juryn varit synliga på ett naturligt sätt.

Stort grattis till det! Och motiveringen till priset Årets Varumärke i Almedalen 2009 lyder:

Under en Almedalsvecka där många haft svårt att synas i vimlet har de stela blivit förlorare och de flexibla blivit vinnare. Vår vinnare har varit synlig dagligen genom att använda sitt naturliga uttryckssätt. Med begränsade resurser har uppdraget utförts över förväntan. Försvaret för svaga och utsatta kännetecknar varumärket och det sätt det verkat i Almedalen. Vinnare av Årets Varumärke 2009 är ett varumärke för varumärken – märkt för en rättvis seger är Rättvisemärkt.

Trackbacks

  1. [...] att vissa liberala näringslivsideologer och frihandelsförespråkare totaldissat idén bakom börsen, torde det konstant ökande handelstrycket på marknaden alltså ha bevisat att [...]

Kommentera