Politikers sociala mediearbete granskat

SvD har kartlagt riksdagsledamöternas aktiviteter på Twitter. Flitigast av alla, räknat i antalet ”tweets”, sägs [[Eva-Lena Jansson]] vara. Genomgången visar att de folkvalda i huvudsak ägnar sig åt att berätta vad de gör just nu på jobbet och i privatlivet, vad de tycker i olika politiska frågor, samt länka till sina egna bloggar och tidningsartiklar.

Enligt tidningens sammanställning så är bloggen alltjämt betydligt populärare som socialt medieverktyg för svenska politiker, trots det nyfunna intresset för Twitter. 144 av 349 riksdagsledamöter bloggar. Men det i särklass populäraste sociala mediet bland de folkvalda sägs vara Facebook. En klar majoritet, 248 ledamöter, är medlemmar. Men alla använder inte Facebook som ett politiskt redskap, utan en del ser nätverkssajten som en del av den privata sfären. Partierna finns också representerade på videosajten YouTube och fotosajten Flickr.

Ett parti utmärker sig genom att genomgående ha en låg närvaro på sociala medier, enligt SvD: nämligen [[kristdemokraterna]].

Tidningens redaktionschef [[Martin Jönsson]] kommenterar artikeln på sin blogg och konstaterar att svenska politiker med några få undantag, mest använt sociala medier som kanaler för att nå ut i med ett ofiltrerat budskap. Inte om dialog, inte om interaktion, inte om mobilisering och samverkan. ”Vilket förstås gått sådär”, enligt Jönsson.

Han menar att man inte heller bör räkna med att kunna sätta agendan och ha kontroll. ”Men rätt använt kan smarta politiker självklart åstadkomma mycket på Twitter: inte bara göra reklam för aktiviteter och egna eller partifränders inlägg utan också fånga upp samtalsämnen och – faktiskt – kommunicera direkt med folk”.

Makthavare.se noterar att SvD skickligt undviker att nämna den sajt som var först med att samla alla svenska riksdagsledamöters och partiers mikrobloggflöden; Twixdagen. Via vår egen Twitter-kanal hittar man också listor över bland annat twittrande politiker och ungdomsförbundsordförande.

Kommentera