Aldrig mer sociala medier-seminarier i Almedalen

En av de första programpunkterna i Almedalen kommer vi aldrig att se igen. Det enligt ständigt onlineoptimistiska [[Brit Stakston]], JMW. ”Vi kommer aldrig mer se sociala medier-seminarier på Almedalen. Det är som att ha ett seminarium om hur man ska använda mobilen.”

Inte helt otippat drogs många besökare i Almedalen till en av de första programpunkterna under söndagen – Sociala medier Talkshow (se videoklipp här). JMW med Brit Stakston i spetsen, tillsammans med [[Joakim Jardenberg]], diskuterade kampanjande och nätverkande i sociala medier med dagens gäster [[Martin Gelin]] och [[Alexander Bard]].

Martin Gelin jämförde sociala medier-kampanjande i Obamas USA jämfört med den svenska valrörelsen. ”Den stora skillnaden när det gäller att aktivera folk. I USA är partistrukturerna mycket svagare. Valrörelsen blir mer isolerad från själva partiorganisationen”.

Citatglada Alexander Bard vill inte kandidera till riksdagen utan istället göra det via ombud. ”Jag vägrar att kandidera. Varför skulle jag sitta i riksdagen när jag kan ha fem personer som sitter där och röstar som jag tycker. Det var inte så svårt att hijacka folkpartiet, det är en så mager organisation.”

Nätverkande offline och online kommer till uttryck hos de rödgröna enligt Gelin. ”Det finns till exempel inget rödgrönt parti. Vi jobbar med att hitta folk som inte är med i något av våra partier men som känner för kärnfrågorna.”

Bard fick som vanligt frågor om elitism och slutna nätverk.

”Jag nobbar 70 personer om dagen på facebook. Jag försöker hänvisa folk till Liberatis olika nätverk. Partierna försöker men de försöker fortfarande på en nivå där de sätter nån att skicka gruppmail till massa bloggare där de talar om vad man ska tycka. Det funkar inte. Kanske för nån bloggare i Borås. Men det är ingen som vill läsa de bloggarna.”

Martin Gelin höll inte med. ”Det är en myt att partierna sitter och försöker styra folk. Jag tror inte något parti gör det. Vem som helst kan starta en blogg och kalla den för folkpartistisk eller socialdemokratisk.”

”Det är inte antingen eller. Sociala medier har ett växande inflytande som kommer att bli ännu större. Det kommer att vara ännu större 2014. Och det är inte en isolerad sociala medier-valrörelse. Spinnet efter en debatt sker på facebook eller bloggar.”

Alexander Bard avfärdade sociala medier som ett kampanjredskap. ”Sociala medier avgör inte vem man röstar på. Däremot är de redan effektfulla när det gäller att väcka frågorna och få igång debatten. Speciellt när det gäller något där få men svaga människor är utsatta för något. Frihetsseminariet på tisdag blir intressantast under hela veckan.”

”Har man 2000 medlemmar i ett nätverk blir det bara pladder, därför måste man organisera nätverken. Antalet bloggar i Sverige peakade för fyra år sedan. Sedan började bloggare lägga av för de upptäckte att de förlorade läsare. Man måste ha en publik annars orkar man inte driva frågor vidare”, fortsatte han.

Inte helt oväntat fick Bard slutordet: ”Vad är det ont om i Almedalen. Inte mingel, seminarier eller sprit. Det är ont om intressanta människor som säger intressanta saker.”

Kommentera