”Politiken är inte tokorganiserad”

Almedalsveckans andra avsnitt av JMW:s och Mindparks sociala medier-talkshow fortsätter på temat sociala medier. Bland annat granskas Moderaternas genomslag i sociala medier.

Seminarium: Sociala medier Talkshow – Live på plats och på nätet
Arrangör: JMW och Mindpark
Plats: Café Milagro
Publik: ca 30 personer
Moderator: Joakim Jardenberg

Hanna Stjärne, Sveriges Radio, menar att den största skillnaden mellan Almedalsveckan nu och för några år sedan är att man nu inte behöver missa något längre. Hon menar att sociala medier och den information som man får via dessa kanaler gör det lättare att fånga upp aktiviteter och möten som man inte vill gå miste om.

I ett bandat inslag intervjuar Brit Stakston de två mycket erfarna almedalsdeltagarna Staffan och Annika Dopping. Annika Dopping menar att Almedalsveckan är ”enda tillfället när kvinnor får tillgång till männens bastuklubb, där alla informella beslut fattas” och beskriver veckan som ”ett enda stort cocktailparty”.

I ett sammanhang som Almedalsveckan, som för Staffan och Annika Dopping innebär en mängd olika framträdanden, belyser de också de unika möjligheter till feedback som sociala medier erbjuder. De framhåller också att sociala medier bidrar till att både bredda och fördjupa kommunikationen, samtidigt som man ökar tillgängligheten för människor som inte kan delta på plats.

Brit Stakston undrar om inte medverkan på Twitter har gjort Staffan Dopping ett snäpp hetare i år än förra året och han konstaterar själv att snabbhet ofta är en avgörande framgångsfaktor i sociala medier.

Åter i studion berättar Niklas Svensson vad sociala medier betyder för honom och för hans arbetsplats Expressen. Han menar att användandet av bloggar och andra sociala medie-kanaler är ”ett fantastiskt sätt att nå ut med sådant som inte får plats i papperstidningen”. Han är imponerad över den utveckling som både Expressen och dess konkurrenter befinner sig i och tycker att ett bra exempel på kvällstidningarnas snabbhet är livesändningarna av det bankrån som skedde i Stockholm här om dagen. Där var kvällstidningar på plats och streamade långt innan de etablerade tv-kanalerna.

Martina Lind, som ligger bakom Politometern, menar att bloggossfären har förändrats och att ”det som var en bloggbävning 2008 är ingenting 2010.” Martina Lind berättade också om sitt aktuella projekt nu under Almedalsveckan: Bloggplats H12, som hon beskriver som ”en sorts presscenter fast för politiska bloggare”. Tanken är att underlätta för de politiska bloggare som finns på plats genom att bland annat erbjuda datorer, bra internetuppkoppling och elektricitet.

Moderator Joakim Jardenberg byter ämne och konstaterar att gårdagens tal av statsministern mottogs med blandade reaktioner: ”De som hejar på Alliansen tyckte att han var jättebra medan de som inte hejar på Alliansen tyckte att han var jättedålig.” Han konstaterar att det som fastnat i sociala medier till stor del handlade om statsministerns uttalanden om allmänintresse vs. särintresse.

Riksdagsledamoten Sofia Arkelsten (M), berättar att hon uppskattade tydligheten i statsministerns tal, men erkänner att hon varken twittrade eller bloggade från själva talet igår kväll eftersom hon ville ägna hela fokus åt att lyssna. Däremot räknar hon med att publicera sina tankar kring talet retroaktivt på sin blogg.

Kommunikationsstrategen Martin Lindvall menar att statsministerns tal var ett tydligt och lyckat kampanjtal, vilket han även tycker märks i de bloggkommentarer som publicerats.

Avslutningsvis diskuteras en uppfattning som ibland lyfts fram, nämligen att politiska bloggares kommunikation styrs centralt från partierna. Martin Lindvall menar att det vore direkt olämpligt av de politiska partierna att skicka ut uppmaningar eller färdiga texter till sina företrädare.

Sofia Arkelsten menar att det stämmer dåligt överens med den verklighet som hon ser. ”Det finns en syn på att alla i politiken är tokorganiserade men det funkar inte så. Alla är bärare av ett eget budskap. Jag gör det jag gör för att få ett bättre samtal. ”

Kommentera