”Valet avgörs inte i sociala medier”

Med inspiration från [[Barack Obama|Obama]] och med över tre miljoner svenskar på Facebook har många målat upp de sociala medierna som viktiga, om inte avgörande i kampen om rösterna. Medieforskaren [[Marie Grusell]] håller inte med. Under TV4:s paneldebatt förklarade hon varför.

[[Malou von Sivers]] var moderator under paneldebatten Sociala medier – Hot eller möjlighet? Gäst i panelen var Marie Grusell, medieforskare vid Göteborgs universitet. Hon har bland annat genomfört en studie av svenska politikers förhållande till Twitter under EU-valet förra året.

”Vi tittade på hur man använder sociala medier i ett val. Det är få som behärskar sociala medier, men några stack ut. [[Gudrun Schyman]] har en otrolig kommunikationsdialog med sina följare på Twitter. Det vi också såg är att inslagen i sociala medier peakade samtidigt som de stora debatterna i traditionella medier”.

Enligt Marie Grusell är inte sociala medier avgörande för valresultatet, men det är viktigt att ha ett strategiskt tänkande kring sin närvaro där. Det handlar om att hitta en personlighet som man trivs med online. Det kanske inte passar alla att hänga på Twitter eller Facebook. Det är också lätt att ge upp.

”Twitter-kyrkogården är stor. Man öppnar gärna ett konto och uppdaterar några gånger. Sedan får man inte riktigt drivet. En liten andel personer står för mycket av innehållet. Men om man ska se hur många som är med i Twitter så är det väldigt få, jämfört med hur många som är med i partier. Men det finns en enorm potential. Vi vinner inga val genom sociala medier i år. Inte 2014, kanske 2018″, sa hon.

När Marie Grusell gjorde studien över politikerna blev hon förvånad över hur lite dialog som förekom. Många tryckte bara ut sina budskap. Några lysande undantag är [[Göran Hägglund]] och Gudrun Schyman. Samtidigt medger hon att de flesta partier jobbar mycket mer strategiskt med sociala medier i årets val.

Hur kommer det att se ut i framtiden? Överger vi helt traditionella medier för den sociala webben?

Marie Grusell gör liknelsen med vad som hände när radion kom. Då trodde man att tidningarna skulle försvinna. Samma sak var det när televisionen gjorde sitt intåg, då trodde man att radion skulle försvinna. På frågan om hur och vilka medier vi använder om tio år blir svaret en palett av medieformer. Enligt Grusell kommer de sociala medierna att komplettera de traditionella medierna.

Under panelen i övrigt var diskussionerna hyfsat balanserade. Mycket av resonemangen byggde på att man måste tänka på sociala medier som på resten av samhället, eller som en middagsbjudning.

”Man måste inse att det är ungefär som ett cocktail-party. Kommer du dit och skriker ut din propaganda så får du inga inbjudningar,” sa [[Fredrick Federley]].

Expressens [[Niklas Svensson]] erkände att det kan vara en viss fara förknippat med hans digitala vänskap.

”Jag försöker vara försiktig när det gäller familjer, barn och människor som inte är offentliga. Men samtidigt när man bevakar partiledare och statsråd så kan man gå ganska långt tycker jag. Är det så att man väljer att vara vän med mig på Facebook så tar man möjligen en risk.”

Kommentera