Oenighet kring ideell journalistik

Almedalsveckans femte avsnitt av JMW:s och Mindparks sociala medier-talkshow har temat ”strukturerade mediehus eller engagerade bloggteam”. Centerpartiets dag och dess genomslag i sociala medier granskas också.

Seminarium: Sociala medier Talkshow – Live på plats och på nätet
Arrangör: JMW och Mindpark
Plats: Café Milagro
Publik: ca 20 personer
Moderator: Joakim Jardenberg

I ett inspelat inslag börjar Brit Stakston att samtala med Fredrick Federley (C) om hur han upplever årets Almedalsvecka. Han beskriver det som ”maxat och galet” samt att det är ”svårt att hålla koll på Twitter- och Facebook-flöden eftersom internet är så överbelastat.”

De övergår till att diskutera sociala medier i valrörelsen och Federley är tydlig med att han inte tror att sociala medier kommer att ersätta flygbladutdelning och jämför med att flygbladen faktiskt inte ersatte torgmötena när trycktekniken utvecklades. Istället tror han att alla delar är viktiga och kompletterar varandra.

Han trycker också på vikten av att förstå att interaktionen är det viktiga i sociala medier. Om man enbart använder Twitter och Facebook för att lägga upp pressmeddelanden utan att gå in i dialog med människor så blir man inte relevant. Styrkan ligger i det personliga.

Åter i studion intervjuas den unge centerpartisten Elias Giertz som har siktet inställt på riskdagen 2014. Det är första gången han besöker Almedalsveckan och han lovar att återkomma. Han framhåller att ”det är väldigt roligt och att han träffat många intressanta människor.” Han tyckte att Maud Olofsson höll ett mycket bra tal men saknade miljöfokus.

Joakim Jardenberg frågar vad den låga bloggaktiviteten hos Centerpartiets toppbloggare nu under Almedalsveckan beror på och Elias Giertz drar slutsatsen att de ”helt enkelt inte hinner blogga eftersom uppkopplingen faktiskt är väldigt dålig”. För Elias Giertz är fördelen med sociala medier att det gör politiken mer tillgänglig för ungdomar eftersom de ofta befinner sig de kanalerna.

Avslutningsvis samtalar Makthavare.se:s chefredaktör Stina Morian med Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hultén om ideella politiska journalister och ifall det påverkar den politiska bevakningen under Almedalsveckan.

Agneta Lindblom Hultén menar dels att det är oerhört viktigt att man hela tiden är tydlig med vem som är avsändare i journalistiska sammanhang, dels att granskande journalistik inte är vilken vara som helst och att riktiga journalister måste få betalt.

Stina Morian framhåller att hennes redaktion visserligen inte får betalt men att den består av engagerade människor som tycker att politik är så pass viktigt att de var det på allvar. Hon menar att bevakningen av Almedalsveckan tidigare saknat en dimension och att Makthavare.se:s styrka är att de så tydligt redovisar sina medarbetares bakgrund. ”Vi har människor som är vänsterspöken, högerspöken och mittemellan.”

Kommentera