Morris Packer begick ”digitalt självmord”

Några osäkra skratt och nervösa fniss hördes runt lägerelden på Sweden Socal Web Camp (SSWC) när Morris Packer på plats raderade både sitt Twitterkonto med 4000 följare och sin Facebooksida. Under nattaktiviteten ”Social media horror stories” valde han att fokusera på den växande fokuseringen på det personliga varumärket och de förutsägbara konflikterna bland makthavare i sociala medier.

Enligt [[Morris Packer]] var det tidigare viktigt att bli känd i de sociala medierna för att kunna sälja konsulttjänster och övertyga folk. Men det finns en hake med personliga varumärken enligt honom. Om 7 miljarder människor ska bygga personliga varumärken kommer det att bli stökigt. Morris tror att vi i dag har kommit till ett läge där det blir fånigt med personligt varumärkesbyggande i och med att allt fler människor blir aktiva. Det har blivit viktigare att göra bra saker istället. Som en protest mot fixeringen vid antal följare tog han bort sina konton för att börja om på nytt.

Morris Packer tror att diskussionen och debatten bland sociala medie-experter och personer som byggt sina varumärken på Twitter, Facebook och i bloggvärlden uppfattas som ganska intern och svårhanterad för personer som nyligen anslutit sig till de olika nätverken.

”När nykomlingar får se dialogen framstår de här människorna som fullständiga idioter. Jag tänker själv inte dö, men lärdomen jag fått är det krävs någon form av överlämnande. Det får inte bli samma människor som står och tjötar om samma skit varje år”.

Morris Packer har en bakgrund från bland annat Bonnier-koncernen där han arbetat länge med den mobila utvecklingen. Innan dess var han delaktig i digitaliseringen av den svenska tidningsbranschen. Mest känd för Makthavare.se:s läsare är han kanske för Morris Motorcycles Racing Team, en satsning på deltagande i världens första Grand Prix för elmotorcyklar förra året, helt finansierad av människor från Sveriges webb- och mediebransch, många närvarande på SSWC i helgen.

Det sista meddelandet på Morris Packers twitterkonto @morpac innehöll frasen ”@morpac must die” vilket blev både en snackis och flitigt retweetat under lördagnatten. Morris kommer inte att försvinna från nätet efter det ”digitala självmordet”. Istället räknar han med att vara tillbaka igen, men med färre följare och med hopp om ett annat tonläge.

[[Emanuel Karlsten]] filmade hela talet och den faktiska raderingen av kontona.

Kommentera