Anna Serner: Tidningsdöden är en tidningsanka

Med anledning av en ny spaning från [[Prime]] och [[United Minds]] om den amerikanska papperstidningsdöden ordnade Prime idag ett rundabordssamtal om situationen i Sverige. [[Anna Serner]] diskuterade med bland andra [[Anders Gerdin]] och menade bland annat att den svenska situationen är helt olik den amerikanska och att människor använder miljöskäl som undanflykt för att de inte orkar läsa en dagstidning på morgonen.

Anna Serner menade att de svenska dagstidningarna har en mycket starkare ställning än vad amerikanska tidningar någonsin haft och är därför inte så oroad för att den amerikanska utvecklingen ska upprepas i Sverige. I Sverige prenumererar en högre andel av befolkningen på en tidning, tidningarna har stabilare ekonomier och de har bättre rykte än sina amerikanska motsvarigheter. Dessutom har de jobbat bättre med att bygga sina varumärken på nätet.

Serner kritiserade dock aktörer inom medierna för att vara fega.

- Man måste våga släppa sargkanten ibland och vara mer kreativ. Till exempel hade de två miljarderna som pumpades in i tryckta gratistidningsprojekt som sedan floppade kunnat användas bättre. Man hade kunnat starta en Huffington Post istället.

Gerdin anknöt till Serners tankar om bristen på förmåga hos mediala aktörer att ligga i framkant.

- Att DN missade att Blocket-konceptet är deras största strategiska miss. Hela den marknaden är ju borta för dem för all framtid nu.

- Ta bort mediefrågorna från kulturdepartementet, menade Serner. De hör hemma på näringsdepartementet. Vi inom medierna får aldrig bli så bidragsberoende som kulturen är, vi ska ju granska statsmakterna.

Kommentera