Socialdemokraternas valstrategi

[UPPDATERAD] I helgen skrev Expressen om [[socialdemokraterna|socialdemokraternas]] valplan som klubbades av partistyrelsen i fredags. Genom den största dörrknacknings- och telefonsamtalskampanjen i Sveriges politiska historia ska s nå 2 310 638 väljare.

Det motsvarar 40 procent vid ett valdeltagande på 83 procent, och det är 368 013 fler röster än vad partiet lockade i valet 2006. Till Aftonbladet säger kampanjgeneral [[Bo Krogvig]] ”För lite drygt ett år sedan fick vi 45 procent i opinionsmätningarna. Då är det helt rimligt att sätta målet till runt 40 procent”.

Socialdemokraternas kommunikationschef [[Karin Pettersson]] uppger att ”Valet handlar om människor som måste övertygas och inte procentenheter eller mandat”.

En tidigare s-medarbetare, reklam- och pr-veteranen [[Harald Ullman]], menar dock att den här sortens kampanjer har liten effekt i Sverige. ”Man når väldigt få människor i verkligheten. Det innebär mycket jobb och liten effekt.”

Expressen redogör även för synpunkter på den socialdemokratiska valstrategin från flera andra pr-konsulter – alla med partipolitisk bakgrund: [[Christina Saliba]] ([[moderaterna]]), [[Birger Östberg]] ([[vänsterpartiet]] och [[feministiskt initiativ]]) samt [[Johanna Elgenius]] ([[folkpartiet]]).

Via [[Johan Ulvenlöv]], som arbetar med bloggkontakter för socialdemokraterna och själv bloggar på S-buzz, finns här strategidokumentet att läsa:

* * *

Nu finns dokumentet även tillgängligt på socialdemokraternas webbplats.

Kommentera