(S)trategi som ger resultat

Rankandet av de politiska bloggarnas inflytande har i dag nått [[socialdemokraterna]]. Och blogginflytande inom partiet finns det gott om, enligt Politometerns granskning. Socialdemokraterna rankinglista toppas av Kulturbloggen som framförallt handlar om, ja just det, kulturfrågor. Men ibland dyker partipolitiken upp, och då den gör det har bloggen en stor och etablerad läsarskara som många andra politiska bloggar inte alltid når.

På andra plats kommer den flitigt bloggande Peter Andersson som också är lika flitig med sitt länkande, både till partikamrater och till meningsmotståndare. Han når ut till många och toppar Knuffs lista som bygger på vem som länkar – en länk från en blogg som många andra bloggar länkar till väger tyngre, hur det har länkats – antal länkar och i vilket sammanhang och när det har länkats – nyare länkar väger tyngre än äldre.

Vidare, på en hedrande tredjeplats, hittar vi Makthavare.se:s egen Jonas Morian.

Bara för något år sedan fick många s-bloggare kritik för att vara trista och i princip bara pumpa ut pressmeddelanden från partiet med någon kommentar om att det var ”bra jobbat”.  Nu kan man istället vända på det och utbrista ”Bra jobbat!” till det välkoordinerade partiet med en hel drös med starka bloggar, med ett antal partibloggar som faktiskt fungerar (se till exempel på plats nr 10, S-buzz) och vidare många medelstarka bloggare.

Och strategin? [[Martina Lind]] skriver att allt som [[Piratpartiet]] gjorde till Europaparlamentsvalet gör sossarna till riksdagsvalet. Man har koll på Obamas bloggseger, man vet hur man skapar bloggbävningar och man rekryterar rätt person till rätt plats och har till och med en bloggansvarig på heltid (som också ligger bakom just S-buzz).

I morgon följer [[moderaterna|moderaternas]] lista, samt topplistan med alla partier. Vem av alla topprankade bloggar har egentligen mest inflytande?

Kommentera