”Utan politiken dör Almedalen”

I onsdags morse presenterade undersökningsföretaget YouGov en undersökning där 339 journalister, pr-konsulter och politiker som ska till Almedalsveckan svarat på frågor.

Av undersökningen framgår tydligt att det är nätverkandet som lockar mest. 44 procent svarar att de åker till Almedalen för att bygga nätverk.

Och som framgår av ordmolnet ovan så är det politik, mingel och möten som de flesta tänker på när de hör ordet Almedalsveckan.

De personer de svarande i undersökningen tror att det kommer talas mest om i år är [[Fredrik Reinfeldt]], [[Håkan Juholt]] och [[Jimmie Åkesson]], medan de varumärken som tros synas mest är Almega, Svenskt Näringsliv, moderaterna och socialdemokraterna.

YouGovs opinionschef, tillika Makthavare.se-redaktören, [[Stina Morian]] spådde dock att Åkesson nog var den som hade bäst förutsättningar att bli veckans snackis.

Trots att Juholt debuterar som Almedalstalare i år visar undersökningen att inte många stannar kvar för att lyssna på honom. 78 procent av de svarande uppger att de kommer att vara på plats under folkpartiets dag, onsdagen den 6 juli – men bara 51 procent under socialdemokraternas fredag. Riktigt glest i publiken (27 procent) blir det när Sverigedemokraterna gör sin debut på söndag den 10 juli.

Dagens Media har tidigare rapporterat (ej på nätet) att Sd planerar att mobilisera sina anhängare genom att anordna busstransporter från olika delar av landet.

I den paneldiskussion som följde på presentationen deltog [[Ulf Lindberg]] från Almega, socialdemokraternas kanslichef [[Sven-Eric Söder]] samt Fokus politikredaktör [[Torbjörn Nilsson]].

Där konstaterades bland annat Söder att det finns en fara i att det blir för lite politik under Almedalsveckan, vilket skulle få journalister att tappa intresset – och därmed göra veckan mindre intressant för lobbyister och pr-folk.

Lindberg berättade om Almegas målmedvetna satsningar på att ta plats under Almedalsveckan. 2004 satsade man en tredjedel av sin årsbudget för att lyckas, vilket bidragit till att Dagens Industri omnämnt politikerveckan i Visby som ”Almegadalen”. Lindberg underströk dock att långsiktighet, angelägna ämnen och bra medverkande är viktigare än stora pengar. Han slog även fast att ”Utan politiken dör Almedalen”.

Nilsson påminde om att Fokus inte kommer ut under sommaren, ändå ser tidningens redaktion till att vara där. Han slog ett slag för Almedalsveckan som möjlighet till fortbildning, något som fler företag, myndigheter och organisationer borde tänka på.

Panelisterna talade också en del om internationella gäster, något de svarande i undersökningen dels ville se mer av (34%) – och dels trodde det skulle bli mindre av (20%). Söder avslöjade att ”en av de ledande politikerna i Europa” kommer att gästa socialdemokraternas seminarium under veckan. Något namn ville han dock inte dela med sig av.

Tidigare år har utländska tungviktare som Karl Rove (kontroversiell rådgivare till George Bush) besökte Almedalen 2008, och Tysklands dåvarande utrikesminister Joschka Fischer 2003.

* * *

För fler kommentarer om seminariet, se Twitter-hashtaggen #almedalsopinionen.

Kommentera