Mer politisk reklam nästa år

Första gången svenska politiska partier använde sig av TV-reklam i en valrörelse var i Europaparlamentsvalet 2009. Också i de svenska allmänna valen 2010 fanns möjligheten att annonsera i TV, något som samtliga nuvarande riksdagspartier utnyttjade.* Tidigare i veckan offentliggjorde TV4 sina nya riktlinjer för politisk reklam, vilka innehåller ett par väsentliga ändringar.

En viktig förändring är att den ”reflection day” som funnits i tidigare valrörelser då TV4 tillåtit politisk reklam – det vill säga annonseringsförbud under själva valdagen – nu avskaffas. Nästa år kommer politiska reklamfilmer få visas ända fram till dess att vallokalerna stänger.

En annan förändring är att politisk reklam kommer att få visas i samband med aktualitetsprogram – exempelvis Kalla Fakta – hädanefter. Annonsering i samband med nyheter och valprogram – såsom valdebatter och partiledarintervjuer – kommer emellertid inte tillåtas.

Valperioden med särskilda regler och begränsningar för vilka som får annonsera och hur mycket kortas nästa år till fyra veckor för de svenska allmänna valen, och två veckor för Europaparlamentsvalet. De särskilda reglerna och begränsningarna innebär bland annat att alla politiska partier garanteras reklamplats givet att de bokar i tid, och att endast politisk reklam med ett politiskt parti som avsändare får visas (med andra ord kommer inte LO, Svenskt Näringsliv, Naturskyddsföreningen eller andra intresseorganisationer kunna annonsera under denna period).

Sammantaget innebär förändringarna att mer politisk reklam kommer kunna visas i TV4 nästa år än under tidigare valår.

*Vänsterpartiet köpte reklamtid veckorna innan valet men visade ingen egen valfilm, istället betalade de för att sända den gemensamma rödgröna kampanjfilmen

Kommentera